Leefstijl en ziekten

Onder leefstijl wordt verstaan de manier van leven van een persoon. Deze wordt beïnvloed door de manier van eten, bewegen, kwaliteit van slaap, sociale omgeving, ontspanning en zingeving. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de positieve invloed van leefstijlverandering en behandeling op bepaalde chronische ziekten. Voor Diabetes type 2 is het bewijs het grootst. De combinatie van genetische aanleg en manier van leven vergroten de kans op Diabetes type 2. Hierbij spelen beweging, slaap en stress ook een grote rol. Met medicijnen wordt niet de oorzaak aangepakt. Er zijn voor de behandeling voor Diabetes type verschillende medicijnen die allemaal een andere functie hebben. Hoe meer ontregeld u bent, hoe meer verschillende middelen u kunt krijgen, daarnaast kunt u ook insuline krijgen. Voor veel mensen een grote stap, want dan moet u dagelijks injecteren, soms wel 4 keer per dag. Insuline kan ook voor gewichtstoename zorgen.

Maar met het aanpakken van uw leefstijl kunt u dit voorkomen en is er ook een kans dat u helemaal van de medicatie afkomt. Hiervoor is motivatie nodig. Bent u gemotiveerd?

Naast Diabetes is er ook voor hart- en vaatziekten bewijs dat leefstijl effectief is. Fysiek actieve individuen hebben een 28% lagere kans op het ontwikkelen van een hartinfarct. Ook bij patiënten die een hartinfarct hebben doorgemaakt hebben met een complete leefstijl revalidatie 38% minder kans op een vernieuwd infarct. Een bekende leefstijlinterventie bij vaatziekte is de beweeginterventie bij patiënten met verstopte beenaderen.

Ook de volgende aandoeningen kan met behulp van leefstijl worden verbeterd: leververvetting, chronische darmziekten, nierziekten, dementie en reumatoïde artritis. Bij patiënten met een ernstig psychiatrische aandoening is er ook enig bewijs, maar onderzoeken lopen nog.

Door ons meer te richten op aanpakken van de oorzaak in plaats van medicijnen voor te schrijven, kunnen wij ook deze ziekten voorkomen (sommige ook genezen). Veel studies op gebied van leefstijl concluderen dat leefstijlziekten omkeerbaar zijn door in een vroeg stadium aan intensieve leefstijlverandering te werken. In veel gevallen blijkt dat verandering in leefstijl direct leidt tot een verbetering in de situatie van de persoon. Hierbij gaat het vooral om eetpatroon en lichamelijke activiteit, maar ook om mentale en cognitieve aspecten.